معرفی رشته مدیریت بازرگانی۱۳۹۷/۱۲/۲۴ ،۱۲:۲۸:۵۸ +۰۰:۰۰

تاریخچه مدیریت بازرگانی

در تاریخ مبدا مدیریت بازرگانی را دانشگاه ESCP Europe واقع در پاریس می دانند اما ریشه نظریه هایی که امروزه در مدیریت بازرگانی به کار رفته اند به چین باستان باز می گردد. جایی که از یک فرمانده مقتدر چینی به نام سون تزو که هم عصر کنفوسیوس بوده بارها به عنوان اولین کسی که ایده های استراتژی مدیریتی در میدان نبرد را به صورت مکتوب گردآوردی کرده یاد می شود. سون تزو در کتاب هنر جنگ (که گفته می شود مائو تسه‌دونگ، ژوزف استالین و ناپلئون بناپارت آن را در جنگ های خود بکار می بردند) به شرح استراتژی های میدان نبرد می پردازد اما کتاب او تنها محدود به میدان نبرد نمی شود. از سخنان اون تعابیر مختلفی برای استفاده در حوزه مدیریت و هر نوع کسب و کار و حتی روابط بین الملل شده است.

        برای به دست آوردن پیروزی به جای تلف کردن هزینه، زمان و انرژی از جاسوسان استفاده کنید.

در ایران شروع مدیریت بازرگانی در سال ۱۳۳۳ آغاز شد که در ان سال با روابط بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیا جنوبی، گروهی از استاد آمریکایی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به تدریس مشغول شدند.

سان تزو نویسنده کتاب هنر رزم

هدف

دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با فراگیری علوم نوین مدیریتی مرتبط با پژوهش و تحقیقات در امور بازرگانی می توانند به عنوان یک پژوهشگر و محقق در سازمان ها و ادارات با بررسی و تحلیل تخصصی مسائل جاری، به تصمیمات راهبردی سازمان ها کمک کنند.
در این رشته دانشجو باید مهارت هایی در زمینه شناخت اصول کلی مدیریت، توانایی تجزیه تحلیل انواع داده ها، ارزیابی مسائل و ارائه راهکارهای مناسب در مواقع نیاز را کسب کنند و شناخت کافی از عملکرد اساسی سازمان های بازرگانی داشته باشند.

معرفی

در تعریف یک کارشناس و کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی از تشبیه به اقیانوس وسیع به عمق یک سانتی‌متر استفاده می کنند. دانشجویان در مقاطع کاشناسی و ارشد مدیریت بازرگانی از علوم مختلف انسانی، مفاهیم اصلی اقتصاد، مباحث پایه حسابداری گرفته تا اصول بازارهای پولی و مالی در سطح بین الملل آشنا خواهند شد ولی در مباحث فوق به صورت تخصصصی وارد نشده و در حد نیاز مطالعه خواهند کرد. برای مشاهده لیست دروس در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در گرایش های مختلف، معرفی دروس دوره ارشد را ببینید.

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را می توان یک رشته تحصیلی جذاب و کاربردی در جامعه امروز دانست زیرا با وجود رقابت شدید در بحث اقتصادی جهان امروز، همه موسسات و صنایع به دنبال سود بیشتر و تثبیت جایگاه خود هستن و به نوعی قسمتی از فعالیت های خود را در زمینه بازرگانی می بینند که این امر موجب رونق همیشگی این رشته خواهد بود.

به همین دلیل قسمت بازرگانی یک سازمان همواره از بخش های مهم و تاثیرگذار در پیشرفت و موفقیت در فعالیت های تجاری آن سازمان خواهد بود و در صورتی که فردی کارآمد و متخصص در مدیریت بازرگانی در آن نهاد وجود نداشته باشد فعالیت های تجاری و ارتباط با مشتریان برای آن سازمان فلج خواهد شد.

پس وجود چندین فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی نقش تعیین کننده در سود و زیان شرکت ها و حفظ جایگاه تجاری آن ها در بازار دارد.

تعریف کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

صنعت و بازار کار

طی چند سال گذشته شاهد تغییر رشته طیف وسیعی از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته های فنی و مهندسی به رشته های مدیریت بوده ایم، و در میان این رشته ها، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به دلیل جذابیت و کاربردی بودن آن یک انتخاب پرطرفدار بین این دانشجویان بوده است.

در کشور ما تا چند سال پیش، گرایش مدیریت بازرگانی در برگیرنده گرایش‌های مختلف این رشته مانند مدیریت صنعتی ، مدیریت بیمه و مدیریت جهانگردی و مدیریت بازرگانی بود. اما امروزه با پیشرفت علم مدیریت و تخصصی‌تر شدن این رشته ، مدیریت بازرگانی کاربرد تخصصی تر و محدودتری پیدا کرده است.

قسمتی دیگر نیز با نگاه به بازار کار و زمینه شغلی خود (استخدام در سازمان های بازرگانی، مالی یا بانک و امور مربوط به بیمه…) جذب این رشته می شوند. نگارنده این مقاله هم از جمله همین افراد است که تحصیل در مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی به اتمام رسانده و  اکنون در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی (مالی) در حال تحصیل می باشد.

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی برای افرادی که رویای کارآفرین بودن دارند و به فکر ایجاد کسب و کار شخصی برای خود هستند یک بستر مناسب فراهم می کند، این رشته همچنین برای افراد علاقمند به پست های مدیریت در سازمان ها و موسسات بازرگانی هم انتخاب مناسبی خواهد بود.

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی با تسلط به اصول مربوط به بازار، مبانی تدوین استراتژی های سازمانی، شناخت و نحوه ارتباط با مشتریان، آشنایی با فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان زمینه لازم برای استخدام شدن در بخش های بازرگانی سازمان ها را خواهد داشت و نسبت به سایر گرایش های مدیریت با توجه به اینکه رشته مناسبی به عنوان جایگزین در بازار برای آن وجود ندارد از جایگاه بازارکار مناسبی برخودار است.

فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی می‌توانند در مؤسسات بازرگانی مشغول به کار شوند و انجام امور دفتری مانند اداره امور کارگزینی، امور مالی، تدارکات، بازاریابی در سطوح مختلف از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، فعالیت در قسمت برند یا حوزه تحقیقات بازار سازمان ها، واحد فروش شرکت ها، استخدام در بخش بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)، فعالیت در حوزه امور بیمه، تجارت الکترونیک و بانکداری و … را در دست گیرند.

دانشجویان در حین تحصیل در این رشته باید در نظر داشته باشند با توجه به ظرفیت های محدود اداره ها و سازمان های دولتی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی باید تلاش کنند از لحاظ علمی و فنی به روز باشند و با ارتقاء مهارت های خود در زمینه های فناوری اطلاعات و البته زبان های خارجه بتوانند در آینده شغلی خود موفق باشند.

موقعیت شغلی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد

  • بازاریابی
  • بازرگانی بین المللی (بازاریابی بین المللی)
  •  تجارت الکترونیکی
  • مدیریت استراتژیک
  • بازرگانی داخلی
  • کارآفرینی

گرایش بازرگانی بین المللی در سرفصل های ذکر شده در سایت وزارت علوم با نام بازرگانی بین المللی ذکر شده در حالی که در دفترچه کنکور ارشد ۹۵ با نام بازاریابی بین المللی ذکر شده بود.